KISAH PENEBOK

KISAH PENEBOK  

di mubut island

Memang sesuatu yang menakuti bagi warga pulau mubut
tentang keberadaan Penebok ini,
tapi sebenarya bukan di daerah mubut saja yang di masuki oleh penebok ini,
yang tujuanya mengambil kepala .
Katanya penebok itu mengambil kepala orang tapi kenyataanya alhamdulillah tidak ada satu orang pun warga mubut yang tewas,bahkan ceritanya pun menjadi lelucon untuk di ceritakan.

Saya tau pasti kalau saja penebok itu masuk ke kampung,tak lain tak bukan jalur singgah nya kalau tidak di busung di perigi TOLO. Dan tanda-tanda orang kampung mubut ini mengetahui  kalau penebok itu ada pasti mereka tau dari orang dan orang itu berkata seperti
Ini: ‘’tadi aku nampaak orang singgah di busong ,pakai  jonson ‘’ begitulah kata2 yang di ucapkan warga apabila penebok ini ada datang ke mubut ini.
Dan satu lagi pasti ada nampak tapak besar dan pdahal itu tapak siapa pun tak tahu,yang jelas penebok lah yang punye pasal;saye bukan berada pihak penebok dan bele penebok,tapi saye menceritakan hal yang terjadi di kampong saye ne.
  Sebenarnye banyak kisah MISTIS yang menarik dalam cerite penebok ne,terkadang ceritanya ada timbul dari orang orang kampong tulah yang menceritekan,
  Apabila musim timur ade aje gosif penebok datang ,dan membuat warga jadi panik dan takut dan jadinye menginap kerumah tetangge yang agak tahan dan tembok lah,supaya penebok payah masok,padahal penebok tu bukan ndak masuk juga.
Memang dalam musim penebok ni,,ade suke  dan ade takut,

 JANGAN HEBOHKAN LAGILAH TENTANG PENEBOK
OK

Comments

Popular posts from this blog

Cara mengobati terkena Ikan lepu dan sembilang serta ikan berbisa lainya

IKAN TOKAK

Pondok buruk Film mengharukan dan buat menangis